PODNIK A TRH
Trh je místo, kde se setkává nabídka s poptávkou a tvoří se cena zboží a služeb =směna
S trhem přichází podnik do kontaktu jednak v pozici nákupce výrobních faktorů (na trzích výrobních zařízení nakoupí stroje a technologie, na trzích surovin a energií nakoupí přírodní zdroje a na trhu práce nakoupí pracovní síly)a následně i v pozici prodávajícího.
Hlavním ekonomickým cílem podniku je maximalizace zisku. Tento cíl je standardním předpokladem, z něhož se v mikroekonomii vychází. Kromě tohoto hlavního ekonomického cíle, podnik sleduje i jiné, alternativní cíle:
V odvětví, jehož je podnik součástí, působí velký, nebo malý počet prodávajících subjektů, pokud jednotlivé podniky ovlivňují utváření tržní ceny.
Můžeme rozlišit 4 typy tržní struktury, z nichž DOKONALÁ KONKURENCE a MONOPOL představují TEORETICKÉ MODELY a OLIGOPOL a MONOPOLISTICKOÁ KONKURENCE představují REÁLNĚ EKONOMICKÉ SITUACE. Při určování typu tržní struktury není rozhodující velikost podniku, ale počet jednotlivých subjektů na daném trhu. Na trhu vystupuje také proces, při kterém dochází ke střetávání protikladných zájmů ekonomických subjektů. Tento proces nazýváme KONKURENCE, kterou déle dělíme na DOKONALOU a NEDOKONALOU konkurenci.
- všichni, kdo nabízejí své zboží na trhu, mají naprosto volné podmínky přístup na trhu, někdo z nich nemá žádné výsadní postavení vůči ostatním a také všichni kupující mají na trh stejný přístup
- nerozlišují se zboží značky, nejsou přitahováni reklamou, jedinou metodou konkurence na dokonalém trhu je odstavování zbytečných nákladů na výrobu – zvyšování zisku, je to trh ideální v praxi ho najdeme zřídka
- mezi potencionálními prodávajícími existuje jeden, který má výsadní postavení na trhu – monopol, výsadní postavení existují i na straně poptávky – monopson např. u některého atypického zboží (ZHN), je výhradním nakupujícím stát
¨- trh kde existují monopoly a monopsony je deformovaný= nedokonalá konkurence, protože monopoly mohou svého postavení zneužívat a diktovat si např. cenové podmínky, dochází k narušení fungování tržního mechanismu, tedy zákon trhu a k možnosti vzniku nerovnosti v ekonomice
- v reálném ekonomickém světu se může setkat s různými formami nedokonalé konkurence:
Rozlišujeme:
Formy monopolů
PODOTÁZKY