Texty mohou být zastaralé a neúplné. Doporučuji složku s aktuálními materiály na třídním disku nebo materiál přímo od učitelky.
Inventarizace majetku a závazků se provádí v podniku minimálně 1 do roka, a to k 31. 12. (jedna z uzávěrkových operací). Účetní jednotka však může stanovit, aby se inventarizace některých složek majetku prováděla častěji.
Účelem inventarizace je ověřit, zda stav majetku a závazků zachycený v účetnictví odpovídá skutečnosti. Jedná se o:
- od pojmu inventarizace je třeba odlišit pojem inventura
Inventura:
- slouží ke zjištění skutečného stavu majetku či závazků
- rozlišujeme:
Údaje zjištěné inventurou se zapisují do inventurního soupisu,
Inventarizaci provádí inventarizační komise. Musí mít nejméně dva členy, přičemž vedoucím inventarizační komise nesmí být hmotně odpovědný pracovník.
O inventarizaci se vyhotovuje inventarizační zápis (u pokladní hotovosti zápis o pokladním skontru), který musí být opatřen podpisovým záznamem všech členů komise.
Údaje zjištěné inventurou se zapisují do inventurního soupisu,
INVENTARIZAČNÍ ROZDÍLY:
Pokud je skutečný stav > stav účetní - PŘEBYTEK (výnos)
Přebytek zásob: 112, 132, / 648, 121, 122, 123 / 581, 582, 583
Přebytek v pokladně: 211 / 668
Přebytek cenin: 213 / 668
Pokud je skutečný stav < stav účetní – MANKO (náklad)
Manko u zásob ještě rozlišujeme:
manko do normy účtujeme jako úbytek zásob:
manko do normy materiálu 501/112
manko do normy zboží 504/132
manko do normy výrobků 583/123
manko do normy nedokončené výroby 581/121
manko do normy polotovarů 582/122
549 /112, 132, 123, 121, 122
schodek v pokladně 569/211
manko cenin 569/213
předpis manka zásob skladníkovi k úhradě 335/648
předpis schodku nebo manka cenin pokladníkovi k úhradě 335/668
hotově 211/335
srážkou ze mzdy 331/335